vitorla
ernyő
sárkány
ballon
ul
motoros

Error: No articles to display

Gyakorlati oktatás

A gyakorlati oktatás a Hármas-határ-hegy ölében található repülőterünkön vagy budapest közeli egyéb helyeken (hogy ne legyen unalmas) történik. Ez körülbelül 6-8 hétvégét fog igénybe venni.
Az elején az ernyőkezelést tanulod meg, a különféle start-technikákat, sík talajon. Ha ezt elsajátítottad, akkor kis emelkedőkön szaladsz le az ernyővel, miközben az ernyőt megpróbálod a fejed felett tartani, majd ha elég ügyes vagy, már el is emel a földtől - siklasz néhány métert. Az emelkedő magasságát fokozatosan emeljük, egyre nagyobbakat siklasz, a végén már szinte repülsz! Ha mindezeket megfelelően begyakoroltad, eljöhet a NAGY NAP: egyedül startolsz egy magas-starthelyről! Ez egy nagyon meghatárózó élmény lesz az életedben, ezt garantálom.

 

Gyakorlatok leírása:


A/1/a gyakorlat: Földi előkészítés

A gyakorlat célja: a növendék sajátítsa el a siklóernyő kiterítését és összecsomagolását, a hevederzet helyes bekötését, a repülés előtti ellenőrzést, a siklóernyő földi mozgatását valamint a kormányzáshoz szükséges mozdulatokat és értelmezze a vezényszavakat.
A végrehajtás módja: az oktató mutassa be az alábbiakban leírt műveleteket, majd kérje számon illetve végeztesse el azokat a növendékekkel. Egyenként valamennyivel végeztesse el a szimulációs próbákat és sulykolja be a vezényszavakat.

 

A/1/b/ gyakorlat: Kötelező szimulációk

A gyakorlat célja: a növendék sajátítsa el a rendellenes helyzetek megoldására rávezető gyakorlatokat.
A végrehajtás módja: egy felfüggesztett beülőben hajtsa végre a beülőbe való beülést, abból kiülést, a testsúlyáthelyezést mindkét irányba, kicsatolt combhevederzetnél a szimulált start utáni visszamászást, a megfordulást az ernyő alatt, a vízreérés előtti teendőket, a mentőernyő kidobását.

A/1/c Gyakorlat: Talajfogási technikák
A gyakorlat célja: a növendék sajátítsa el a hibás földetéréskor alkalmazható tompítási technikákat.
Minimális gyakorlatszám: 10
A végrehajtás módja: Az oktató mutassa be és kérje számon a félvállas bukfencet, valamint a „banán” technikát a biztonságos földetérés érdekében.

A/2 gyakorlat: Felhúzások és futópróbák

A gyakorlat célja: a növendék tanulja meg a kupola felhúzását starthoz, irányítását előremozgáskor, futáskor, legyen képes a start szándékos megszakítására és élénk szélben, vagy erős befúváskor a siklóernyő földön tartására.
Minimális gyakorlatszám: 10
A végrehajtás módja: a növendék a siklóernyő-kupolát előre és háttal-starttal húzza fel olyan helyzetbe, hogy azzal a felszálláshoz szükséges gyorsítást el tudja végezni. Gyakorolja a start közbeni irány és állásszög korrekciókat, illetve a start megszakítását. Futópróbát csak vízszintes terepen, vagy olyan magasságból szabad végeztetni, ahonnan egy-két másodpercnél hosszabb idejű siklásra nincs lehetőség. Az irányító zsinórok a start folyamán a növendék kezében kell legyenek.
A végrehajtás követelménye: a növendék a gyorsítás során érje el a siklósebességet és a fékezés során egy - két másodpercre emelkedjen el.

A/3 Gyakorlat: Talajmenti Siklások
A gyakorlat célja: a növendék sajátítsa el a felszállás műveletét, az iránytartást és a helyes talajfogással történő leszállást.
Minimális felszállási szám: 20
A végrehajtás módja: Az oktató kérje számon a le- és felszállás fázisait, a le- és felszálláskor elkövethető hibákat és a követendő magatartást. A futópróbát a pálya magasabb pontjáról kezdve a növendék a talajtól eltávolodhat.
A végrehajtás követelménye: A növendék a felszállás és leszállás során megfelelő biztonságot mutasson, siklás közben tartsa az irányt, a leszállást helyes test és lábtartással hajtsa végre. Felhúzási, iránytartási hibák esetén a növendékkel az A/2. gyakorlatot ismételtetni kell. Hibás földetérési technika esetén gyakoroltatni kell az A/1. gyakorlatot.

  

                                                    
                                          

 
A/4. Gyakorlat: Fordulózások, gyorsítások, lassítások
A gyakorlat célja: a növendék szerezzen gyakorlatot a szándékos irányváltoztatásokban, a siklóernyő fordulóba vitelében, a gyorsítások és lassítások végrehajtásában.
Minimális felszállási szám: 20.
A végrehajtás módja: a növendék végezzen az oktató utasítására szándékos irányeltéréseket, majd vegye fel a széliránynak megfelelő helyes leszállási irányt. Az irányeltérés maximum 45 fok, így váltott irányeltérés (S-elés) esetén a maximális elfordulás 90 fok.
A végrehajtás követelménye: a növendék önállóan találja meg a fel- és leszállás helyes irányát, S-eléskor optimális fordulósugáron vezesse az ernyőt, gyorsításkor, vagy lassításkor a kupolát ne lengesse be.

  



A/5 Gyakorlat: Szoktató repülések
(előfeltétel a sikeres elméleti vizsga!)
A gyakorlat célja: A növendék szokja meg a nagyobb magasságban (legalább 100 méteres szintkülönbségű helyen) történő repülést és szerezzen alapvető tapasztalatokat a behelyezkedés végrehajtását illetően.
Minimális startszám: 10
A végrehajtás módja: Az oktató kérje számon a növendéktől a behelyezkedésre vonatkozó ismereteket. A növendékkel közösen készítsen behelyezkedési tervet, amely a rendkívüli esetekre (például mozgó akadály feltűnése) is tartalmazzon választási lehetőséget. A repülés a lejtőtől távol történjen és a fordulók döntése a 20 fokot ne haladja meg, Maximális elfordulás 180 fok.
A végrehajtás követelménye: A növendék a kitűzött feladatot tervszerűen hajtsa végre, behelyezkedéskor éles fordulókra ne kényszerüljön, a céltól 25 méteren belül érjen földet.

 

 

Alapfokú gyakorlati vizsga (siklóernyős "A" vizsga)
A vizsga célja: A növendék vizsgarepüléssel bizonyítsa alapfokú repüléstechnikai felkészültségét.
A végrehajtás módja: A növendék repülési naplójával jelentkezzen a klub (szakosztály) vezető pilótájánál és vizsgázási szándékát jelentse be. A növendék végezzen oktatója jelenlétében 2-4 felszállást a kezdőpálya tetejéről, vagy csőrlésből, attól függően, hogy az alapfokú képzést hogyan végezte.
A végrehajtás követelményei: A vizsgafeladatokból a vizsgázó legalább kettőben S-eljen. A növendék a felszállásokat önállóan, útmutatás nélkül hajtsa végre, leszálláskor egy 25 m sugarú célkörben szálljon le talpon maradva.
*.