"FELHÍVÁS"
- Részletek
- Utolsó frissítés: 2013. március 31. vasárnap, 13:02
Műegyetemi Sportrepülő Egyesület (MSrE) "FELHÍVÁS"-a" a repülés újjáélesztésére és az egyesületbe belépők névsora eredeti állapotban.
Az MSrE M-19 túrarepülőgép
- Részletek
- Utolsó frissítés: 2013. március 31. vasárnap, 13:02
Előadásként elhangzott a Gépipari Tudományos Egyesület Repülőgép Központi Szakosztálya Repülési Emlékek Bizottságának 1985. szeptember 25-i ülésén.
A Magyar Szárnyak 1938. évi 6. számában Kell Péter ismertette a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület tagjai által tervezett repülőgépeket. Az M 19 túragép megalkotásával kapcsolatban leírta, hogy a régi gárda eltávozása miatt az Egyesület egy fiatal tagját, Rubik Ernő szigorló gépészmérnököt küldték ki külföldi tanulmányútra, hogy a tapasztalatok alapján tervezzen egy korszerű sportrepülőgépet.
Az M 19 új irányt képvisel az MSrE gépei között, mivel az volt az első mélyszárnyú kabinos túragép. Először megvizsgálták a modelljét Varsóban, az Aerodinamikai Intézet szélcsatornájában. Ez volt az első magyar repülőgépterv, amelynek számított értékeit modellen ellenőrizték. A gép tervezésénél Rubik Ernőnek Geönczy Sándor segített, de megbetegedett és később meghalt.
Az MSrE M 19 törzse vegyesépítésű volt, hegesztett acélcsővázzal, vászon és rétegeslemez borítással. A törzsben egymásmögötti zárt ülések voltak, felnyitható plexiüveg tetővel. A törzs elején volt a burkolt léghűtéses soros motor. A műszerekkel vakrepülést is lehetett végezni.
Polgári repülés a két világháború között
- Részletek
- Utolsó frissítés: 2011. november 02. szerda, 20:05
A polgári repülés az I. világháború után nehezen állt talpra, de szerencsére több, nagytudású mérnök kezdett a repüléssel foglalkozni. A polgári repülés egyik, talán legjelentősebb központja a műegyetem, ott is a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület (MSrE) volt. Az egyesület 1921. november 10-én alakult, alapítói között voltak Bánhidi Antal és Rotter Lajos, akik a későbbiekben nagyívű pályát futottak be. Ebből az egyesületből indult Rubik Ernő, Thorotzkai Péter, Lampich Árpád, Samu Béla és még sok további tervező-alkotó szakember.
Az MSrE tagjai több repülőtéren tevékenykedtek így Hármashatárhegyen is, miután Rotter Lajos felfedezte ezt a terepet a vitorlázórepülés számára 1933-ban.